„Latvijas skolas soma” ir lielākā valsts simtgades dāvana vairāk nekā 200 000 Latvijas bērniem un jauniešiem. Sākot ar 2018. gada septembri, tās ietvaros ikvienam mūsu valsts skolēnam tiek nodrošināta iespēja izzināt un klātienē pieredzēt Latvijas kultūras un dabas vērtības, iepazīt dažādos laikos Latvijā radītās inovācijas un uzņēmējdarbības veiksmes stāstus.

Sīkāka informācija atrodama "Latvijas skolas soma" mājas lapā: Latvijas skolas soma

Pēdējā mācību gada nedēļā 1.,2.,3. un 9. klases skolēni Latvijas Skolas somas projekta ietvaros piedalījās āra nodarbībās Druvienas Latviskās dzīvesziņas centrā.
Latviešu valodas un sociālo zinību stundās skolēni ir iepazinušies ar senajiem darba rīkiem, to pielietojumu. Mācību stundās ir iegūtas arī teorētiskās zināšanas par tradicionālajiem ēdieniem, to gatavošanu, iepazīts, kā ritēja skolēnu ikdiena un mācību darbs senajā skolā. Šajā nodarbībā skolēniem bija iespēja to izmēģināt praktiski, līdzdarbojoties dažādas aktivitātēs. Audzēkņi šīs nodarbības laikā sadarbojās, komunicēja, attīstīja klausīšanās prasmes un atkārtoja vispārpieņemtās uzvedības formas.
Skolēni bija priecīgi, apmierināti. Pēc pasākuma teica, ka gribētu šeit atbraukt atkal.

2. klases audzinātāja Sarmīte Salmiņa

Iniciatīvā Latvijas Skolas soma vairāku klašu skolēni jau ir virtuāli apmeklējuši dažādas šīs programmas piedāvātās iespējas.

8. klases skolēni 9. aprīlī noskatījās koncertlekciju “Kino mūzikas vēsture”.
Audzināšanas procesa ietvaros uzsvars tika likts un šī brīža iespējām un veidiem kā var izbaudīt kultūru un iesaistīt to mācību procesā gan kā izglītojošu, gan kā izklaides elementu.
Tika ietvertas mūzikas un vizuālās mākslas stundas, sasaistītas ar tā brīža mācību tēmām – modernā mūzika un modernā māksla.
Tika pievērsta uzmanība dažādu laiku mūzikai, kā arī mākslinieciskajam viedoklim, kā iespējams montēt video, filmēt studijā, krāsu īpatnības.
Skolēniem kā neobligāta darbība bija darba lapu izpilde – krustvārdu mīkla un jautājumi par video. Šis vairāk bija kā aicinājums, iepriekš iepazīties ar jautājumiem, lai pievērstu uzmanību koncertprogrammas detaļām.
Pēc video noskatīšanās, klase, skolotāja pavadībā, kopīgi pārrunāja atbildes uz jautājumiem.
Kā arī kopīgi tika pārrunāts redzētais un viedokļu apmaiņa.
Visi no skolēniem uzskatīja, ka video saturs ir atbilstošs vecumposmam, daļai jauniešu zināma informācija, bet tā tika nostiprināta. Skolēnuprāt, koncertlekcijas garums bija ļoti labs, atklāta īsa un konkrēta informācija, bez liekvārdības, gada skaitļiem vai personu vārdiem.
Kopumā klase novērtēja pozitīvi, katram skolēnam bija savs viedokli par un pret, taču gandrīz visi skolēni informāciju, kas atklāta lekcijā, vērtēja ļoti augstu.

8.kl. audzinātāja Beāte Medne

5.klases skolēni 14. aprīlī attālināti piedalījās virtuālās ekskursijas tiešsaistē Iluzionisma teātrī, muzejā Mystero.
Video tūrē stāstīja par iluzionisma teātri, muzeju. Plaša informācija par iluzionisma aizsākumiem, kas jau meklējami senajā Ēģiptē. Pilnīgā un daudzpusīgā informācija ir ļoti viegli uztverama, jo tiek pasniegta atraktīvā veidā, skolēniem līdzdarbojoties. Kā arī plaša informācija par māksliniekiem gan no visas pasaules, gan Latvijas.
Lai izpildītu dažādus trikus ir vajadzīgas zināšanas matemātikā un loģiskā domāšana, kā arī prasme noturēt skatītāju uzmanību.
Skolēni bija sajūsmā par šo iespēju uzzināt vairāk par iluzionistiem un dažādiem trikiem. Skolēnus visvairāk aizrāva demonstrētie triki, kurus virtuālajā ekskursijā iemācīja – dažādi vingrinājumi ar rokām, pirkstiem. Pēc virtuālā muzeja apmeklējuma, skolēni vēlas doties apskatīt muzeju klātienē. Priecājas, ka varēs noskatīties šo video atkārtoti. Skolēni atzina, ka video tūre bijusi tik aizraujoša, ka nemaz nav novērsušies un darbojušies līdz kopā ar māksliniekiem.

5. kl. audzinātāja Danute Mazure

22.aprīlī Skolas somas piedāvājumu izmantoja 6. klases skolēni:
Muzejpedagoģiskā iluzionisma muzeja Myestro nodarbība.
Saistoša un interesanta nodarbība par iluzionisma mākslas vēsturi, iluzionistiem. Nodarbības laikā tika dota arī iespēja pašiem būt lieciniekiem, kā top dažādi iluzionistu triki un pamēģināt tos izpildīt pašiem.
Nodarbības beigās nonācām pie secinājuma, ka, lai kļūtu par labu iluzionistu, ir nopietni jāmācās īpaši tādi mācību priekšmeti, kā fizika, ķīmija un matemātika.
Un vispār noderēs viss, ko esi iemācījies!
Skolēnu atsauksmes par pasākumu:
·         Patika viss. Tiklīdz būs iespējams apmeklēšu muzeju klātienē Rīgā.
·         Patika. Gribējās, lai vairāk tiktu rādīti dažādi triki, no tiem arī kaut ko iemācījos.
·         Bija ļoti forši skatīties. Man patika viss, es arī pamēģināju izpildīt dažus no trikiem – cits sanāca, cits galīgi nē, bet es trenēšos!
·         Es noskatījos un es domāju, ka būt tā, ka vairāk rādīs trikus, bet kopumā bija forši.
·         Pārdomāta virtuālā ekskursija, interesanti triki un stāstījums.

6.klases audzinātāja Mudīte Rubene


15.aprīlī 11. klases skolēni noskatījās  Nacionālā teātra izrādes ierakstu "Tikšanās vieta - Rīgas pilsētas II teātris".
Izrāde bija par Latvijas valsts dibināšanas dienu 1918.gadā caur mūsdienu jauniešu skatījumu, kas veicināja skolēnu  pilsonisko apziņu un lepnumu par savu valsti, piederību tai un sapratni, ka mēs paši esam ne tikai savas, bet arī savas valsts nākotnes veidotāji.
Izrāde integrēja tādus mācību priekšmetus kā Latvijas vēsture, sociālās zinības un  literatūra.
Atziņas, ko skolēni guvuši no šīs izrādes:

  • Šī izrāde man lika brīnīties par to, ka Latvijas dibināšanas pasākums var būt atspoguļots interesantā, mūsdienīgā veidā. Šādi varētu pasniegt arī citus, šķietami garlaicīgus vēstures notikumus jauniešiem.
  • Ja mēs vēlamies saglabāt valsti, tad mums pašiem par to ir jācīnās. Nekas nav neiespējami.
  • Šī izrāde ļāva man ticēt, ka mūsu valsts būs ikvienam zināma arī vairāk nekā pēc 100 gadiem, ka mēs nekur nepazudīsim. Mēs paši būsim Latvijas turētāji un cīnītāji, lai visi redz, kas ir Latvijas valsts un, ka šī mazā tauta spēj daudz.
  • Latvija arī nākotnē būs sava likteņa noteicēja, jo es ticu, ka neviens cits nespēs ietekmēt mūsu valsti un tās turpmāko likteni.
  • Galvenais ir būt vienotiem. Visi, kas piedalījās valsts dibināšanas pasākumā, ieklausījās viens otrā, svarīgākajos jautājumos bija vienisprātis, kaut arī bija no dažādām partijām.
  • Kaut kam, tavuprāt, acīm redzami pozitīvam, vienmēr būs kāds, kurš saskatīs ko pretēju.
  • Nevar ļaut sev pieķerties sliktiem pagātnes notikumiem.
  • Izrāde bija ļoti interesanta, patika mūsdienīgais tās pasniegšanas veids.

skolotāja Lana Černoglazova

LEJASCIEMA VIDUSSKOLAS SKOLĒNI IZMANTO "LATVIJAS SKOLAS SOMAS" PIEDĀVĀTĀS IESPĒJAS:

  • Brīnišķīgā atvasaras dienā 2.un 3.klase devās mācību ekskursijā uz ZINOO centru Cēsīs un Līgatnes dabas takām. Projekta Skolas soma ietvaros mums bija iespēja piedalīties interaktīvā nodarbībā, kur visi kļuvām par inženieriem. Kad bija uzkonstruēti torņi, tad katrs varēja izmēģināt veiklību, prātu un drosmi līdzsvara trepēs, kosmosa kuģī, spēļu balkonā un daudzās citās atrakcijās.

  • "Latvijas skolas somas" ietvaros 1.oktobrī 11., 12.klases skolēni  devās uz Piebalgas pusi. Dienas iesākumā radoši darbojās Gardenia eco sveču un Piebalgas porcelāna darbnīcās, izveidojot katrs sev tīkamā aromātā svecīti un porcelāna kaķīti. Pavisam interesantā stāstā skolēni uzzināja par svecēm, to kaitīgumu un veselīgo ietekmi, kā arī par porcelāna vēsturi un porcelāna izstrādājumu tapšanas gaitu. Tālāk ceļš veda uz Brežģu kalna skatu torni, lai varētu vērot plašās un skaistās Piebalgas rudens ainavas. Nonākuši  muzejos - Brāļu Kaudzīšu memoriālajā muzejā "Kalna Kaibēni" un K.Skalbes memoriālajā muzejā "Saulrieti" - skolēni papildināja savas zināšanas par šiem brīnišķīgajiem Latviešu rakstniekiem.